submenu

Theater Tieret speelt Raspoetin - 03/03/2020

Poppen, muziek en zwarte magie

Theater Tieret groeide de voorbije jaren uit tot een van de revelaties in het Vlaamse figurentheaterlandschap. En terecht. Op zaterdag 14 maart kan je dat zelf vaststellen in de Boesdaalhoeve. Theater Tieret strijkt er dan neer met Raspoetin.

Theater Tieret brengt al bijna twintig jaar figurentheater met een mix van live-acteurs en poppen naar de cultuurpodia in Vlaanderen en Nederland. Het kleine broertje van theater FroeFroe heeft de laatste jaren een flinke groeischeut gekregen. ‘We hebben intussen met producties als Sprook, Vos en haas, Meneer Beer en de Woeste Wolven en Roepie Roepie meer dan 1.000 keer op het podium van een Vlaams cultuurcentrum gestaan’, zegt artistieke leider Joost Van den Branden. En nu ook bijna 100 keer met Raspoetin, een voorstelling voor kinderen vanaf 8 jaar, maar zeker ook voor volwassenen. ‘We noemen wat we maken heel bewust familietheater en geen kindertheater’, legt Van den Branden uit. ‘Ik steek altijd verschillende lagen in de teksten, zodat jong en oud er iets aan hebben. Jonge kinderen halen vaak iets meer uit het visuele aspect dan volwassenen. Maar ik vind dat je kinderen en jongeren ook niet mag onderschatten of betuttelen. Ze vatten misschien tekstueel niet alles, maar door de context kunnen ze het verhaal toch altijd volgen.’

Bezeten monnik

Theater Tieret kiest vaak voor niet voor de hand liggende onderwerpen, en dat is met Raspoetin opnieuw het geval. Joost Van den Branden ging op zijn eigen manier aan de slag met de figuur van de bezeten monnik die begin 20e eeuw aan het hof van tsaar Nicolaas in Rusland leefde. ‘Ik heb Raspoetin altijd een intrigerende figuur gevonden. Een man die naar het schijnt uren in de wind stonk en toch zo veel mensen en vooral vrouwen wist te begeesteren, il faut le faire’, grapt Van den Branden. ‘Raspoetin zelf speelt in de voorstelling uiteraard een belangrijke rol, maar de focus ligt ook sterk op het gezin van de tsaar met zijn vrouw, vier dochters, onder wie drie met een hoog bakvisgehalte, en zijn zieke zoon en kroonprins Aleksej.’

‘We omschrijven deze voorstelling vaak als een historische én hilarische rollercoaster vol poppen, muziek en zwarte magie’, vertelt Van den Branden. ‘En uit de reacties die we krijgen achteraf, blijkt dat we daarmee aardig in de buurt zitten van hoe het publiek Raspoetin ervaart.’ Het verhaal speelt zich af in het duistere Rusland van de laatste tsaar, maar een donkere voorstelling is het niet. ‘Je kan je misschien moeilijk voorstellen dat je hard kan lachen met een verhaal als dat van Raspoetin, maar toch is het zo. Ik heb de geschiedenis uiteraard wat naar mijn hand moeten zetten. Dat is een vrijheid waar ik als tekstschrijver graag gebruik van maak’, lacht Van den Branden.

Mengvorm

Tieret koos van in de prille beginjaren resoluut voor figurentheater in een mengvorm van acteurs, poppen en muziek. ‘Wie ons nog niet kent, stelt zich daar vaak een soort poppenkast bij voor die ze zich herinneren uit de derde kleuterklas, maar dat is het dus niet’, zegt Van den Branden. ‘Vaak wordt er behoorlijk slecht met poppen gespeeld. Dat is jammer, maar tegelijk niet abnormaal. Een pop natuurlijk laten bewegen is niet gemakkelijk. Wij kiezen er ook bewust voor om met een mengvorm te werken waarbij we ook als gewone acteurs spelen. Dat levert een boeiend spanningsveld op en geeft de kans om een soort chemie te doen ontstaan tussen mens, stof en latex. Ook muziek speelt in onze voorstellingen altijd een grote rol. Die combinatie werkt goed. Maar het houdt wel in dat ik voor elke productie op zoek moet gaan naar mensen die het acteren, poppenspelen én zingen onder de knie hebben. Dat  is niet evident. Tieret werkt met een viertal acteurs die er al jaren bij zijn  en per productie trekken we ook  vaak tijdelijk andere mensen aan.’

Het juiste licht

De voorstellingen van Theater Tieret zijn populair bij scholen, maar in eet- of turnzalen speelt het gezelschap niet. ‘We spelen schoolvoorstellingen altijd op cultuurpodia, omdat onze producties daar op technisch vlak om vragen’, legt Van den Branden uit. ‘Als je tot een mooi spel met poppen wil komen, heb je heel specifieke belichting nodig. Dat is bijvoorbeeld zeker het geval bij bekpoppen. Dat zijn theaterpoppen die van onderuit of achteruit worden bewogen. De bedoeling is dat je toeschouwers de persoon die de pop laat bewegen niet zien of opmerken. En dat kan je alleen bereiken met het juiste licht. Het is niet omdat je voor kinderen speelt, dat het niet allemaal goed moet zitten. Er wordt soms wat meewarig naar familietheater gekeken. Dat vind ik onterecht en vooral ook dom. Het zijn de kinderen en jongeren van nu die later de zalen van de cultuur- centra moeten vullen. We kunnen ze dus maar beter soigneren met voorstellingen die hen goesting doen krijgen naar meer.’

 

 

Tekst: Tina Deneyer
Foto: © Tine De Wilde
Uit: buurten maart 2020

Bekijk ook

Raspoetin - Theater Tieret

afgelast
Voor ‘Raspoetin’ duiken we in de geschiedenisboeken om ons publiek mee te nemen naar het duistere Rusland van de laatste tsaar. Met als resultaat een meeslepende, historische én hilarische rollercoaster vol poppen, muziek en zwarte magie. Hier vloekt men niet … Raspoetin ziet u!
vliegicoon
12 jun
19.00 uur