submenu

Scholen zorgen voor sfeer in coronatijden - 19/04/2021

Al meer dan een jaar gooit het coronavirus het traditionele schoolleven overhoop. Toch vonden alle Rodense scholen originele manieren om de sfeer erin te houden en de contacten tussen leerlingen, leerkrachten, ouders, grootouders en buurtbewoners in stand te houden.

Basisschool De Hoek (kleuters en lagere school)
Extra sportuurtje in de openlucht

'Ook in deze bizarre tijd proberen we het lesgeven in onze school op een zo normaal mogelijke manier te laten verlopen’, vertelt Griet Van Aert, directrice van basisschool De Hoek. ‘De jaarlijks terugkerende activiteiten zoals het sinterklaasfeest en de kerstviering hebben we in een coronaveilig jasje gestoken. Sint en Piet gingen vorig jaar niet in de klassen langs, maar brachten een bezoekje op de speelplaats, zodat de afstand met de kinderen en het personeel bewaard bleef. Voor Kerstmis speelden onze leerkrachten een kerstverhaal in openlucht. De kinderen hebben ervan genoten, warm ingeduffeld en met een winterzonnetje op de achtergrond.’

‘Per graad zitten onze kinderen en leerkrachten in een bubbel, waardoor we toch nog klasoverschrijdend kunnen werken. Dat doen we zo veel mogelijk buiten of in een van onze splinternieuwe en goed verluchte lokalen. Een extra sportuurtje in de buitenlucht en leuke dansactiviteiten op de speelplaats zorgen ervoor dat de kinderen het schoolleven op een vrij normale manier beleven.'

 

GBS Wauterbos (lagere school)
Podcasts voor en door de leerlingen

‘In de lagere school maken we sinds kort postcasts’, vertelt Fred Vanderlinden, beleidsmedewerker en zorgleerkracht in GBS Wauterbos. ‘Door de coronamaatregelen mochten de leerlingen ’s middags niet meer in de eetzaal eten. Ze moesten in hun klas blijven. Daarom leek het ons leuk dat ze tijdens de middagpauze naar hun eigen radiostation konden luisteren. In alle klassen staan digitale borden die ook geluid afspelen. Dat was dus een perfecte setting.’ ‘We proberen om de twee weken een podcast uit te zenden, want er kruipt wel wat voorbereidend werk in zo’n uitzending. Elke keer zitten een zestal nieuwe kinderen in de redactie. Ze bepalen welke onderwerpen aan bod komen en bereiden de interviews voor. De onderwerpen zijn heel uiteenlopend: een leerling die iets komt vertellen over de expeditie naar Mars, een interview met een juf die met pensioen gaat of een telefoongesprekje met Kim Gevaert over sport, alles kan. Ik houd me bezig met de montage achteraf: een leuke begin- en eindtune en vlotte overgangen tussen de verschillende gesprekken. Alle details kloppen’, zegt hij. ‘De podcasts staan op Spotify en we posten de links ook op Smartschool, zodat de ouders er mee van kunnen genieten. Zo blijven ze betrokken bij wat er leeft op school. Voor Gedichtendag mochten de luisteraars hun favoriete gedicht kiezen. Heel wat ouders hebben toen meegestemd.’

 

GBS Wauterbos (kleuterschool)
Kleuters krijgen voorleesdiploma

‘De laatste week van november deden onze kleuters mee aan de voorleesweek, die het belang en het plezier van voorlezen in de kijker zet. Ze kregen een voorleeskaart, waarop de ouders een hele week konden aangeven uit welk boek ze hadden voorgelezen. De kleuters mochten een blij mannetje omcirkelen als ze het verhaaltje leuk vonden. Al wie op vrijdag een ingevulde kaart binnenbracht, kreeg een voorleesdiploma’, vertelt directrice Sofie Swalens. ‘De gezinnen mochten ook foto’s doorsturen van hun voorleesmomentje. Dat was een groot succes. We kregen veel foto’s, die we in de klassen van de kleuters en aan het raam ophingen om ook de andere ouders te stimuleren. Dat werkte aanstekelijk.’

Ook tijdens de eerste lockdown sprongen ze in de Wauterbos-school creatief om met de coronaomstandigheden. ‘Voor Pasen maakten we een filmpje met de paashaas in de hoofdrol. Hij was alleen op school en ging in alle klassen kijken, maar vond geen kleuters. In de video moedigde hij de kleuters aan om een zoektocht te starten naar letters en afbeeldingen. Zo konden ze als eindpunt de school bereiken, waar ze hun zakje met paaseieren konden vinden. Ook ons jaarlijkse grootouderfeest stopten we in een ander jasje. Per klas deden de kinderen een dansje dat we op video vastlegden. Via de ouders hebben we de filmpjes verspreid, zodat ze het ook aan de grootouders konden tonen.’

 

Franstalige vrije school Notre-Dame (kleuters en lagere school)
Carnaval brengt sfeer en kleur

‘Tot ons leven hopelijk snel weer in zijn normale plooi valt, proberen we op onze school zo veel mogelijk samen te dromen, te lachen en feest te vieren’, vertelt directrice Bernadette Zarzecki-Maes. ‘Carnaval was daarvoor een geschikte gelegenheid. Alleen al de voorbereidingen in de klassen brachten de leerlingen en leerkrachten in feeststemming. In de kleuterklassen haalden de juffen hun verbeeldingskracht uit de kast om de creativiteit van de kleutertjes te stimuleren.’

‘In de lagere school had een groep meisjes uit het zesde leerjaar een fantastische flashmob voorbereid, waarmee ze de speelplaats in vuur en vlam zetten. Muziek, dans, slingers en carnavalskostuums waren de perfecte ingrediënten voor een dag vol plezier waar groot en klein van genoten hebben. Zelfs de mondmaskers waren die dag extra kleurrijk versierd’, lacht ze.

‘Ondanks de coronaomstandigheden vinden we het belangrijk om op onze school niets aan vitaliteit in te boeten. Een van de leerkrachten maakte een mooie videoreportage van ons carnavalsfeest. Die stuurden we naar alle ouders, zodat ook zij vanop afstand konden meegenieten.’

 

Onze-Lieve-Vrouwinstituut (kleuterschool)
Juffen en meester brengen kersttoneel

‘Vlak vóór de kerstvakantie vierden we naar jaarlijkse traditie Kerstmis in de kleuterschool’, vertelt directrice Lut Fastenaekels. ‘De voorgaande jaren speelden de leerlingen van het eerste leerjaar toneel en kwam een klas van het vierde leerjaar helpen met het opdienen van eten en drank. Maar corona besliste daar dit schooljaar anders over. Gelukkig was een oplossing snel gevonden. Onze juffen en meester namen elk een rol op in het toneel. We zochten kostuums en attributen bij elkaar en de kleuters konden buiten op de speelplaats genieten van een prachtig kerstspektakel. In de klas werden de kindjes getrakteerd op een hapje en een drankje. Zo werd het voor hen toch een fijn kerstfeest.’

‘Midden maart stond ook de jaarlijkse kleutersportdag op het programma. Normaal gezien sporten de kleuters van alle Rodense scholen dan samen in sporthal Wauterbos, verdeeld per leeftijdsgroep. Aangezien we door corona geen groepen van verschillende scholen mochten mengen, had de gemeente ervoor gezorgd dat alle kleuters in hun eigen schoolbubbel konden gaan sporten. Corona dwingt ons om flexibel te zijn, maar we zijn het ondertussen gewoon om ons aan te passen. Onze oudercontacten verlopen inmiddels digitaal. In mei vorig jaar gingen onze juffen bij alle kleuters thuis langs voor een oudercontact aan de voordeur. Voor de kindjes was het fijn om hun juf nog eens te zien tijdens de lockdown, en ook de ouders hebben dat bezoek enorm geapprecieerd.’

 

Onze-Lieve-Vrouwinstituut (lagere school)
Poëziewandeling

‘Tijdens de poëzieweek van 28 januari tot 3 februari stippelden we een poëziewandeling uit in Sint-GenesiusRode’, zegt directeur Bernard Schatteman. ‘Met een kaart in de hand gingen alle leerlingen van de lagere school in kleine groepjes op zoek naar negen verschillende poëziehaltes: de post, de bibliotheek, de bloemenwinkel, de bakker, de fotograaf, de kledingwinkel, het bos, een huis in de straat en een kinderdagverblijf.’

‘Aan de verschillende haltes werden gedichtjes gelezen en opdrachten uitgevoerd waarbij de kinderen hun verbeelding moesten gebruiken. De leerlingen konden niet alleen genieten van poëzie, ze leerden zich ook te oriënteren op een kaart en zich verantwoord te gedragen in het verkeer. Zo sloegen we drie vliegen in één klap. De kinderen van het zesde leerjaar mochten de route volledig zelfstandig verkennen. Op strategische plaatsen stonden leerkrachten opgesteld om alles veilig te laten verlopen.’

‘We zijn de coronamaatregelen ondertussen al zodanig gewend geraakt, dat we er nauwelijks nog bij stilstaan welke impact ze hebben op het schoolleven’, vertelt hij. ‘Soms gaat het over kleine dingen. Zo hadden we na de eerste lockdown beslist om de kinderen niet langer in rijen naar hun klas te laten gaan. Als de bel ging, mochten de leerlingen spontaan naar hun klaslokaal vertrekken. Sinds dit schooljaar hebben we die maatregel definitief ingevoerd. Uit de testfase bleek immers dat het een enorme tijdswinst opleverde.’

 

Franstalige gemeenteschool École de la Paix (kleuters en lagere school)
Wenskaarten voor de woonzorgcentra

‘Ter gelegenheid van Kerstmis veranderden onze leerlingen in hulpjes van de Kerstman. Ze knutselden mooie wenskaarten voor de Rodense rusthuizen. De kaarten werden versierd met leuke tekeningen en warme kerstwensen, zowel in het Nederlands als in het Frans. Daarnaast maakten we pakjes met romans, zodat de bewoners van woonzorgcentrum De Groene Linde en residentie Blaret ook wat lectuur hadden voor de winterse dagen’, vertelt Christine Lemaire, directrice ad interim van de Franstalige gemeenteschool aan de Vredelaan.

‘We merken dat zowel jong als oud deugd had van deze kerstactie. Nu de dagen stilaan langer worden en ook de zon wat vaker van de partij is, hopen we om binnenkort eens buiten aan de woonzorgcentra te kunnen gaan zingen. Zo proberen we de sfeer erin te houden en ook anderen een hart onder de riem te steken.’

 

Tekst: Heidi Wauters
Uit: buurten april 2021