Gemeenschapskrant

Jeron Dewulf herwerkt sprookjes in zijn voorstelling ‘Er was eens’

01/03/23

Jeron Dewulf is comedian, improvisator en acteur, bekend van tv-reeksen als ‘Foute vrienden’ en ‘Advocaat van de duivel’. Maar bovenal is hij een verhalenverteller. In die hoedanigheid duikt hij met ‘Er was eens’ in het universum van de sprookjes. Hij toetst ze aan de harde realiteit.

Jeron Dewulf
© Tine De Wilde

Er was eens is een comedyshow, maar leunt toch dicht aan bij je improvisatiewerk.

Improvisatie is mijn muze, met theater ben ik getrouwd en comedy is mijn maîtresse. En ik heb de laatste jaren heel veel tijd bij mijn maîtresse doorgebracht (lacht). Ik wilde de twee graag eens combineren en ging op zoek naar verhalen die iedereen kent. Ik kwam uit bij de klassieke sprookjes en ging daarop improviseren. Er was eens is meer stand-upcomedy, maar er zit nog een belangrijk deel improvisatie in.’

In je show fileer je een aantal klassieke sprookjes aan de hand van de huidige maatschappelijke thema’s. Wat zijn je belangrijkste conclusies?

‘Ik heb honderden sprookjes, studies en naslagwerken over het onderwerp gelezen. Als je die eeuwenoude sprookjes nu tegen het licht houdt, kom je al snel tot de conclusie dat ze heel vaak gruwelijk, en ook stuk voor stuk zeer vrouwonvriendelijk zijn. De vrouwenrollen in de klassieke sprookjes zijn ronduit beschamend. Heksen, slechte stiefmoeders of prinsessen die werkelijk niks kunnen en zitten te wachten op een man die hen komt redden. Niet bepaald fraai, maar perfect materiaal voor een komiek.’

Roodkapje blijkt bijvoorbeeld een behoorlijk naïef wicht.

‘Zeg dat wel. Een van de eerste zinnen van het sprookje luidt: ‘Ze hield van iedereen.’ Zo krijg je natuurlijk al snel de reputatie van matras van het sprookjesbos (lacht). Vanuit dat verhaal benader ik in de show het verschil tussen mannen en vrouwen in liefdesrelaties. Als je als vrouw drie of vier lieven hebt op korte tijd, dan ben je ‘makkelijk’. Als een man ben je dan ‘populair’. Vreemd toch.’

Er zijn al heel wat pogingen ondernomen om die klassieke sprookjes te ‘herschrijven’ zodat ze wat minder gruwelijk of vrouwonvriendelijk zijn. Vind je dat een goede zaak?

‘Eigenlijk niet. Die sprookjes zijn geschreven in een bepaalde tijdsgeest, en zo moet je ze ook lezen. Die ‘woke’ maken, daar ben ik geen voorstander van. Er bestaan trouwens al heel lang alternatieve versies van heel wat klassieke sprookjes. Veel van die verhalen werden in eerste instantie voor volwassenen geschreven. Maar ze verkochten blijkbaar voor geen meter. En dus werden er kinderversies van gemaakt, zodat ze wat minder gruwelijk waren. In de oorspronkelijke, volwassenenversie van Doornroosje werd het meisje verkracht en is Sneeuwwitjes moeder een kannibaal.’

Tekst: Tina Deneyer
Foto: © Tine De Wilde
Uit: buurten maart 2023

Meer nieuws

  • Gemeenschapskrant

    Zenuwcentrum voor erfgoed

    03/04/24

    De Vlaamse erkenning van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED)Erfgoed Brabantse Kouters is een feit. Schepenen, ambtenaren, vrijwilligers en erfgoedverenigingen maakten kennis met de geplande projecten rond de thema’s landschap, bouwkunde en archeologie. De ambitie is groot, net als het afgelegde traject.

  • Gemeenschapskrant

    Ronde van Rode: Op wandel met Pierre-Yves Bouvy

    03/04/24

    Nieuwe ogen, oude beelden

    Pierre-Yves Bouvy is de drijvende kracht achter de website rodevroeger.be en de bijhorende QR-codes in het straatbeeld. Hij gaat ook graag op stap met zijn metaaldetector, onder andere om een tachtig jaar oud mysterie op te lossen.

  • Gemeenschapskrant

    Peter Stiens

    03/04/24

    De stuurgroep van GC de Boesdaalhoeve laat het gemeenschapscentrum bruisen. Wie zijn de leden ervan en waarom doen ze graag wat ze doen? Deze maand is Peter Stiens aan de beurt.