Gemeenschapskrant

Het station van Rode: gered van de sloophamer

01/12/22

Het station van Sint-Genesius-Rode is hier afgebeeld op een postkaart die dateert van rond de eeuwwisseling. Architect Auguste Payen ontwierp het station op het einde van de negentiende eeuw. Het merkwaardige gebouw werd uiteindelijk opgetrokken in 1873. Op dat moment waren er twee courante architecturale stijlen voor treinstations. Ofwel vonden ze inspiratie bij het Grieks-Romeinse erfgoed, ofwel kozen ze voor de eigen stijl.

Payen, die de plannen voor heel wat stations in de streek uittekende, was een aanhanger van de Vlaamse renaissancestijl. Daarbij werd gekozen voor opvallende trapgevels en werden de gebouwen opgetrokken in baksteen. Toen de spoorlijn van Brussel naar Charleroi werd aangelegd, werden in Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Ukkel-Kalevoet, Waterloo, Eigenbrakel, Lillois, Baulers en Obaix-Buzet gelijkaardige stations gebouwd. In de beginjaren kwamen er rond het station nog extra gebouwen bij, maar die werden doorheen de geschiedenis opnieuw afgebroken. Zo zou het station eind jaren 30 zelfs in volume verdubbelen, om dan aan het begin van de jaren 80 opnieuw tot de oorspronkelijke volumes herleid te worden. Het is op dat moment dat aan het station ook de voetgangerstunnel aangelegd werd.

Vandaag is het station wit bepleisterd en het is zelfs een beschermd monument. In 2003 dreigde nog de sloop. Het aantal treinsporen moest worden verdubbeld, van twee naar vier, vanwege de aanleg van het Gewestelijk Expresnet (GEN). De erkenning als onroerend erfgoed redde het stationsgebouw van de sloophamer. Spoorwegbeheerder Infrabel wil de stationsomgeving moderniseren, maar moet dus rekening houden met dit stukje architecturaal erfgoed.

Het station blijft een belangrijk vervoersknooppunt voor de streek. Ook vanuit buurgemeente Alsemberg nemen heel wat mensen de trein in Rode. Gemiddeld 1.700 reizigers stappen er elke dag op een trein. Eenmaal de werkzaamheden voor het GEN afgerond zijn, is de verwachting dat het aantal reizigers opnieuw zal toenemen. Dan zullen er immers extra treinen halthouden in Rode.

Tekst: BK
Uit: buurten december 2022

Meer nieuws

  • Gemeenschapskrant

    Zenuwcentrum voor erfgoed

    03/04/24

    De Vlaamse erkenning van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED)Erfgoed Brabantse Kouters is een feit. Schepenen, ambtenaren, vrijwilligers en erfgoedverenigingen maakten kennis met de geplande projecten rond de thema’s landschap, bouwkunde en archeologie. De ambitie is groot, net als het afgelegde traject.

  • Gemeenschapskrant

    Ronde van Rode: Op wandel met Pierre-Yves Bouvy

    03/04/24

    Nieuwe ogen, oude beelden

    Pierre-Yves Bouvy is de drijvende kracht achter de website rodevroeger.be en de bijhorende QR-codes in het straatbeeld. Hij gaat ook graag op stap met zijn metaaldetector, onder andere om een tachtig jaar oud mysterie op te lossen.

  • Gemeenschapskrant

    Peter Stiens

    03/04/24

    De stuurgroep van GC de Boesdaalhoeve laat het gemeenschapscentrum bruisen. Wie zijn de leden ervan en waarom doen ze graag wat ze doen? Deze maand is Peter Stiens aan de beurt.